www.vnl.ee

Henn Ruubel rööbasbussidest

Edelaraudtee juhatuse esimees Henn Ruubel vastas Virumaa Nädalalehe küsimustele

Kui suureks võib investeering kujuneda?
Ühe rööbasbussi maksumus (Ida- või Kesk-Euroopas toodetu) jääb vahemikku 1,2  - 1,5 miljonit eurot. Pelgalt Kesk- ja Lõuna-Eesti tarbeks on vaja soetada vähemalt 5 rööbasbussi, seega 6-7 miljonit eurot.

Millised on rööbasbussi eelised võrreldes bussidega?
Peamine eelis on ikkagi selles, et ta liigub raudteel ja mahutab rohkem inimesi kui buss + kõik need muud omadused, mis raudteeveeremit maanteeveeremist  eristavad (ruumikus, jalgratta, lapsevankri vedamise võimalus, keskkonnasäästlik jne.)

Kui kalliks kujuneb piletihind võrreldes busside ja rongidega? 
Seni kuni jätkub Eestis reisijatevedu raudteel, peab olemasoleva hinnataseme juures säilima ka riigi toetus. Ühiskonna seisukohalt on oluline vähendada riigi = maksumaksja kulutusi. Rööbasbussid on ökonoomsemad kui praegused diiselrongid. Seega peaks vähenema riigipoolne kulutus reisijateveo korraldamiseks. Piletihinnad saavad aga ka edaspidi sõltuma turutingimustest (nagu praegugi) – ehk samasse kanti bussipileti hinnaga.

Kui palju inimesi peaks rööbasbussi hakkama kasutama, et see tasuks ennast ära?
Teadlased on välja arvutanud, et raudteetranspordi kasutamine on põhjendatud nõudluse juures, mis ületab 300 inimest tunnis.  Selge on aga see, et kogu olemasolev nõudlus (näiteks Tartu ja Jõgeva vahel) ei kasuta ju rongi. Inimesed ikka sõidavad kas autoga või bussiga samuti edasi. 300 inimest tunnis on KOGU NÕUDLUS.

Mida rööbasbuss endast kujutab?
Sõna rööbasbuss tuleb inglise keelsest sõnast rail- bus. Rööbasbusse on erinevaid, kuid väga lihtsalt öeldes on tegemist ca 80-kohalise bussiga (+ ca 60 seisukohta), mis on ehitatud raudteevaguni “raamile” ning varustatud diiselmootoriga.

* * *

Rööbasbussi tehnilised andmed (allikas tootja kodulehekülg):

Maksimaalne kiirus 120km/h
Isetkohtade arv:
ühe vaguniga versioonis 60-80
kahe vaguniga versioonis kuni 180
Seisukohtade arv:
ühe vaguniga versioonis 80-100
kahe vaguniga versioonis kuni 200


VNL


   12 November 2004