Kümme aastat tagasi uppunud reisiparvlaeva Estonia vöörivisiirist, mida
hoitakse praegu Rootsis sõjaväe valve all oleval saarel, saab peagi Rootsi
riikliku meremuuseumi eksponaat.
Postimees vahendab Rootsi ajalehte Svenska Dagbladet, mis kirjutas eelmisel
nädalal, et Rootsis on juba pikemat aega peetud plaani, kuidas Estonia
vöörivisiiri rahvale eksponeerida.
Rootsi riikliku meremuuseumi juhatus peaks lehe andmetel hiljemalt
detsembriks otsustama, millal ja kuhu visiir lõplikult pannakse. Meremuuseumi
juhataja Klas Helmersoni sõnul ehitatakse praegu ajutist varjualust, kus saaks
visiiri renoveerida ja konserveerida.
Seejärel loodetakse visiiri jaoks leida sobiv koht, kus sellele oleks
juurdepääs kõigil soovijatel.
Viimased kolm aastat on visiir olnud Stockholmi saarestikus Rootsi sõjaväele
kuuluval Älvsnabbeni saarel sõjaväe kaitse all. Rooste on originaalvärvi ammu
hävitanud ning visiir on kaetud hallituse ja samblaga.
Muuseumijuht Helmerson ütles ajalehele, et praeguses olukorras tuleb midagi
kiiresti ette võtta. "Kui palju visiiri originaalvärvist on alles? Kas visiiri
peaks uuesti täielikult üle värvima või ainult roostes kohad? Kas meremeeste
jalajäljed, mis on seal kui mälestus neist inimestest, tuleks säilitada?"
loetles ta lahendamist vajavaid küsimusi.
Kuigi tormisel merel uppunud Estonia sõitis Eesti lipu all ning kuulus
kohalikule laevafirmale, pole Eesti Rootsi viidud vöörivisiiri vastu suurt huvi
tundnud.
Eesti meremuuseumi direktor Urmas Dresen ütles, et mõned aastad tagasi tahtis
muuseum oma valdusse saada küll üht Estonia päästepaati, mis oli sattunud
Soome randa.
Saime teada, et soomlased olid päästepaadi ühele Soome vetelpäästeühingule
andnud, ning me ei saanud midagi, ütles ta.
Dresen lisas, et rootslaste muuseumiplaanist kuuldes tekib küsimus, kuidas
nad seda vöörivisiiri enda omaks peavad.
Estonia hukku uurinud rahvusvahelise komisjoni viimase esimehe Uno
Lauri sõnul pole tõenäoline, et vöörivisiir Eestisse jõuaks. Estonia
omanik sai pärast laevahukku kindlustusraha kätte ning merepõhjas lebav vrakk
läks üle kindlustusfirmale, kel aga polnud selle vastu huvi.
Laur märkis, et kuna sukeldustööd tehti suuresti Rootsi kulu ja kirjadega,
siis pole Eestil siin midagi nõuda. "Ja ma ei usu, et siinpool kallast keegi
sellest huvitatud oleks," ütles ta.
Reisiparvlaev Estonia uppus 1994. aasta 28. septembri öösel teel
Tallinnast Stockholmi tormisel Läänemerel paarikümne minutiga. Selles Läänemere
suurimas rahuaegses laevaõnnetuses hukkus 852 inimest, peamiselt rootslased,
soomlased ja eestlased. BNS