Parvlaeva Estonia hukku uurinud rahvusvahelise komisjoni viimase esimehe
Uno Lauri sõnul ei vasta kindlasti tõele oletused, nagu võinuks laeva uppumise
põhjustada laevakeres veepiirist allpool asunud auk.
"See versioon ei tule üldse kõne allagi. Kui Estonia keres oleks
veepiirist allpool olnud auk, siis ei oleks laev nii kiiresti uppunud. August
laeva tungiv vesi oleks kogunenud laeva põhja ja see oleks alust püsti hoidnud,"
ütles Laur BNS-ile.
Lauri kinnitusel ei ole tal mingit põhjust kahelda rahvusvahelise
uurimiskomisjoni lõppraportis, mis tõi Estonia uppumise põhjuseks
konstruktsioonivea.
Tema hinnangul soovivad Estonia huku uut uurimist taotlevad Rootsi
parlamendisaadikud ennast lihtsalt tähtsaks teha. Laur märkis, et laevavrakki ei
saa õigust rikkumata uurida, kuna 7-8 riiki on ühinenud rahvusvahelise leppega,
mis kuulutab Estonia uppumispaiga hauaks ja vraki uurimine oleks hauarahu
rikkumine.
Laur peab võimalikuks, et erinevaid teooriaid Estonia hukkumise kohta
ja avaldusi laevahuku uueks uurimiseks võib tulla veel ka paarikümne aasta
pärast. "Siin tasub meenutada näiteks Titanicut," lausus Laur.
Viis Rootsi parlamendisaadikut, nende seas Estonia hukus ellu jäänud
Kent Harstedt, soovivad algatada õnnetuse asjaolude selgitamiseks uue uurimise,
teatas Reuters.
"Eksisteerib oht, et samasugune katastroof võib uuesti aset leida," märkisid
saadikud avalikus kirjas. "Kümme aastat hiljem ei tea me ikka veel, miks
Estonia põhja läks ja 852 inimest hukkus. On alust arvata, et me pole
rakendanud õigeid meetmeid, et vältida analoogset õnnetust tulevikus."
Harstedt ja tema kaaslased märgivad kirjas, et Estonia põhjaminemise
kiirus viitab millelegi enamale kui visiiri konstruktsiooniveale. Asjaolu, et
parvlaev läks põhja paarikümne minutiga, võib tähendada, et allpool veepiiri oli
laevakeres auk või et visiir oli juba lahti.
Tallinnast Stockholmi teel olnud Estonia uppus 1994. aasta 28.
septembril Utö saare lähedal. Õnnetuses hukkus 852 inimest, eluga pääses
137. BNS