Valitsus kiitis neljapäeval põhimõtteliselt heaks elukoha registreerimist
karmistava rahvastikuregistri seaduse eelnõu, mida täpsustatakse veel nädala
jooksul ja saadetakse siis riigikokku.
Eelnõu kohaselt on rahvastikuregistri objektiks olev inimene kohustatud
tagama enda ja oma alaealiste laste ning eestkostetavate elukoha aadressi
õigsuse rahvastikuregistris. Kui inimene, tema alaealised lapsed või
eestkostetavad asuvad teise eluruumi, peab ta aadressi muutumisest teatama 30
päeva jooksul, alates eluruumi püsivalt elama asumisest.
Praegune seadus ütleb vaid, et elukoha andmete kandmiseks
rahvastikuregistrisse esitab isik kirjalikult elukohateate elukohajärgse
kohaliku omavalitsusüksuse pädevale asutusele.
Eelnõu seletuskiri nendib, et kehtiva seaduse kohaselt tuleb teatele lisada
omaniku nõusolek või eluruumi üürilepingu koopia, kui isik ei ole elukohateates
märgitud ruumi omanik.
Seletuskiri meenutab, et võlaõigusseadus lubab sõlmida üürilepingu ka
suuliselt. Nii võib tekkida olukord, kus inimesel on küll õiguslik alus ruumis
elada, kuid ta ei saa selle aadressi oma elukohana rahvastikuregistrisse kanda,
sest tal puudub kirjalik üürileping ning omanik ei luba talle kuuluva ruumi
aadressi üürniku elukohana rahvastikuregistrisse kanda.
Seetõttu on seadusesse lisatud omaniku selgesõnaline kohustus anda sellisel
juhul vastav nõusolek. Kui inimene siiski ei saa mingil põhjusel omaniku
nõusolekut elukohateate esitamiseks, on tal võimalus esitada elukohateade ka
omaniku nõusolekuta. Sel juhul kinnitab ta allkirjaga oma õigust kasutada ruumi
elukohana suulise kokkuleppe alusel omanikuga.
Eelnõu sätestab, et valeandmete esitamise eest omavalitsuse vastavale
asutusele rahvastikuregistrisse kandmiseks karistatakse rahatrahviga kuni 100
trahviühikut ehk kuni 6000 krooni. Sama karistus on ette nähtud omanikule, kui
ta põhjendamatult takistab elukohateate esitamist.
Eelnõu ütleb ka, et kui pidevalt omavalitsuses viibiva rahvastikuregistri
objektiks oleva inimese elukoha aadress pole registrisse kantud, peab
omavalitsuse pädev asutus algatama inimese elukoha aadressi kandmise
registrisse.
Samuti peab sotsiaalhoolekande-, meditsiini-, pääste-, politsei- või muu
asutus omavalitsusele teatama oma ülesannete täitmise käigus omavalitsuse
territooriumil avastatud püsivalt viibivatest isikutest, kelle aadress pole
kantud registrisse või kes ei ela registrisse kantud aadressil.
Seletuskirja kohaselt on eelnõu eesmärk elukohaandmete kvaliteedi parandamine
selleks, et igal inimesel oleks rahvastikuregistris aadress, ning see aadress
peaks tegelikkusele võimalikult täpselt vastama.
Täpsus on vajalik riigile ja omavalitsustele, et nad saaksid inimesele
osutatavaid teenuseid planeerida ning isikuga avalike ülesannete täitmiseks
kontakti saada.
Samuti peaks olema inimese enda huvides riigi- ja kohaliku omavalitsuse
asutustega suhtlemiseks vajalike andmete teatamine, sest see kindlustab õiguste
kasutamise ja lihtsustab kohustuste täitmist, märgitakse eelnõu seletuskirjas. BNS